Indústria de l’automòbil al Baix Llobregat, dependència o oportunitat?


Comparteix a la teva xarxa
FacebookTwitterWhatsAppLinkedInGoogle+Compartir

IMG-20160530-WA0000L’automoció un sector que mira el futur

·       La  formació el repte i l’oportunitat del sector a la comarca

Una quarantena de persones van participar en una taula rodona destinada a conèixer quins són els reptes i les oportunitats del sector de l’automoció a la comarca del Baix Llobregat. Sense necessitat de ser la única opció de promoció econòmica, tots els ponents van concloure que el futur de l’automoció és una fortalesa i una oportunitat de futur de la comarca. El Baix disposa:

  1. De centres específics de formació, com el Centre de Formació Professional de l’Automoció (CFPA). Segons la seva directora M. Teresa El CFPA “és un model que no té precedents enlloc d’Europa” atès que es tracta d’un model on “…la Generalitat de Catalunya hi posa els recursos, el municipi cedeix els terrenys, i és el sector qui diu què és el que vol que orientem la formació.” Segons va explicar “La formació ha de ser dual 100%: l’empresa participa de la formació. És precisament l’empresa qui tria l’alumne: passa de ser un estudiant a ser un treballador. L’alumne adquireix les competències reals“.
  2. L’existència del Clúster de la Indústria de l’Automoció de Catalunya que té la tasca de potenciar la indústria automoció de la regió confirma que “el pool que tenim a Martorell és atractiu, s’hi fixen d’arreu del món, especialment per les noves tecnologies”.
  3. Disposa d’empreses molt especialitzades que poden oferir serveis específics innovadors. De fet, la automoció és la indústria de les indústries.  El director general  del Grup EKS, Juan Molist, va explicar que lamsrva empresa ofereix un sistema seqüencial logístic, anomenat Just in Time que permet proveir just a temps i exactament aquells productes s’encarreguen i no haver de tenir estocs emmagatzemats.

Ara bé per consolidar aquestes realitats actuals cal :

  • Més inversió especialment en I+D+i. En aquest punt en Francisco Llorente, Professor d’Economia Aplicada de la UB i membre del Consell de Treball de l’Observatori de l’Automoció d’Espanya, va ser taxatiu “Hay que tener en cuenta que nos encontramos con un maremágnum de tecnologías y debemos preguntarnos “¿cuántas empresas hacen I+D en electrónica en el Baix Llobregat?” Muy pocas y eso es cada vez más importante “.
  • Més persones preparades. Convertir en CFPA en un centre de talent.
  • Els perfils professionals més sol·licitats pel sector són matricers i fresadors. Hi ha una demanda constant i s’ha d’apostar per una formació adequada.
  • Potenciar la competitivitat, el sector necessita Pimes amb ganes de créixer i d’internacionalitzar-se i d’exportar.

La Taula Rodona va permetre reivindicar tres temes clau per al desenvolupament del sector al Baix Llobregat: El corredor mediterrani, el quart cinturó i la línia orbital de tren, atès que que sense ella no es pot facilitat la mobilitat dels treballadors.

 

IMG-20160530-WA0006Marc de referència de l’automoció al Baix Llobregat

La indústria automobilística espanyola és un referent mundial atès que representa el 2n fabricant d’Europa i l’11è a nivell mundial. A més, les companyies tenen un recorregut de prestigi i es consideren un exemple a seguir per a les altres. Catalunya és la única CCAA que té 2 factories: Nissan i SEAT, que pràcticament les dues estan al Baix Llobregat.

Tant la indústria com la logística i altres serveis adjacents dóna feina a prop de 100.000 persones a Catalunya i per això hem considerat important portar-ho al Congrés: és una oportunitat i motiu d’orgull, però també ens preguntem si és si aquest model és sostenible en el temps i què passaria si aquesta indústria automobilística no hi fos.

 

 

Leave a comment

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *